
zaterdag, april 17, 2004
Gisteren verscheen in NRC Handelsblad een column van Frits Abrahams over de foto's die Sam Shaw maakte van Marilyn Monroe en Arthur Miller, naar aanleiding van het boek Marilyn - The New York Years.
De donkere kamer van Eli Weinberg, een Dokwerk documentaire van Rudi Boon en Hans Fels
Maandag 19 april 2004 21:05 Net 3
Deze VPRO-documentaire van Rudi Boon en Hans Fels portretteert de Zuid-Afrikaanse fotograaf Eli Weinberg, ‘hoffotograaf’ van het ANC. De meeste foto’s die van Nelson Mandela zijn gemaakt vóór hij tot levenslang werd veroordeeld en die 27 jaar lang wereldwijd op posters, T-shirts en protestborden werden gedrukt, zijn van de hand van Eli Weinberg.
Het meest bekend werd Eli Weinberg met portretten van Nelson Mandela, Walter Sisulu, Oliver Tambo en vele anderen. Portretten die in hoge mate het vermogen bezitten een tijdsbeeld op te roepen. Dat geldt minstens zo sterk voor zijn “schuttersstukken”: groepsportretten van vakbondsbesturen, vrouwenorganisaties, congress-organisaties (nog per bevolkingsgroep georganiseerd), delegatieportretten uit alle hoeken van het land naar de vele people-congresses die het fusieproces tot één ANC zouden begeleiden. Een beweging geportretteerd, ruim veertig jaar lang.
Het tweede deel van zijn collectie toont ons Eli Weinberg de actiefotograaf. Demonstraties, pasjesverbrandingen, overtredingen van banningorders, processen, arrestaties. Vooral de pasjeswetten fascineerden hem in ongekende mate, talloze foto’s getuigen van controles, overtredingen, arrestaties en andere activiteiten waarmee een van de meest absurde apartheidsbepalingen in alle nauwgezetheid ten uitvoer werden gelegd. Het derde deel is het werk van Eli Weinberg de sociale fotograaf. De leef- en arbeidsomstandigheden van de zwarte bevolking tot in detail vastgelegd, belangwekkend historisch materiaal, maar ook een unieke maatstaf om de huidige leef- en arbeidsomstandigheden aan te toetsen.
Door de beperkingen die hem bijna onafgebroken werden opgelegd zijn veel foto’s van een ongebruikelijk standpunt genomen. Dan stond Weinberg op een belendend afdak of in het raam van een tegenoverliggend huis, omdat hem verboden was bijeenkomsten bij te wonen.
Hij publiceerde in “New Age”, “Guardian”, “Advance”, in feite hetzelfde weekblad dat steeds weer verboden werd, waarna het onder een andere naam weer verscheen. In 1982 verscheen het fotoboek Portrait of a People, ingeleid en van tekst en uitleg voorzien door Weinberg zelf. Verder verschenen zijn foto’s in enkele fotoboeken en vele tientallen andere boeken over Zuid-Afrika alsmede in honderden overige publicaties. In 1964, het jaar waarin hij voor vijf jaar de gevangenis in zou verdwijnen, won hij de zilveren medaille op de Wereldtentoonstelling in New York.
Bron: VPRO.
Maandag 19 april 2004 21:05 Net 3
Deze VPRO-documentaire van Rudi Boon en Hans Fels portretteert de Zuid-Afrikaanse fotograaf Eli Weinberg, ‘hoffotograaf’ van het ANC. De meeste foto’s die van Nelson Mandela zijn gemaakt vóór hij tot levenslang werd veroordeeld en die 27 jaar lang wereldwijd op posters, T-shirts en protestborden werden gedrukt, zijn van de hand van Eli Weinberg.
Het meest bekend werd Eli Weinberg met portretten van Nelson Mandela, Walter Sisulu, Oliver Tambo en vele anderen. Portretten die in hoge mate het vermogen bezitten een tijdsbeeld op te roepen. Dat geldt minstens zo sterk voor zijn “schuttersstukken”: groepsportretten van vakbondsbesturen, vrouwenorganisaties, congress-organisaties (nog per bevolkingsgroep georganiseerd), delegatieportretten uit alle hoeken van het land naar de vele people-congresses die het fusieproces tot één ANC zouden begeleiden. Een beweging geportretteerd, ruim veertig jaar lang.

Het tweede deel van zijn collectie toont ons Eli Weinberg de actiefotograaf. Demonstraties, pasjesverbrandingen, overtredingen van banningorders, processen, arrestaties. Vooral de pasjeswetten fascineerden hem in ongekende mate, talloze foto’s getuigen van controles, overtredingen, arrestaties en andere activiteiten waarmee een van de meest absurde apartheidsbepalingen in alle nauwgezetheid ten uitvoer werden gelegd. Het derde deel is het werk van Eli Weinberg de sociale fotograaf. De leef- en arbeidsomstandigheden van de zwarte bevolking tot in detail vastgelegd, belangwekkend historisch materiaal, maar ook een unieke maatstaf om de huidige leef- en arbeidsomstandigheden aan te toetsen.
Door de beperkingen die hem bijna onafgebroken werden opgelegd zijn veel foto’s van een ongebruikelijk standpunt genomen. Dan stond Weinberg op een belendend afdak of in het raam van een tegenoverliggend huis, omdat hem verboden was bijeenkomsten bij te wonen.
Hij publiceerde in “New Age”, “Guardian”, “Advance”, in feite hetzelfde weekblad dat steeds weer verboden werd, waarna het onder een andere naam weer verscheen. In 1982 verscheen het fotoboek Portrait of a People, ingeleid en van tekst en uitleg voorzien door Weinberg zelf. Verder verschenen zijn foto’s in enkele fotoboeken en vele tientallen andere boeken over Zuid-Afrika alsmede in honderden overige publicaties. In 1964, het jaar waarin hij voor vijf jaar de gevangenis in zou verdwijnen, won hij de zilveren medaille op de Wereldtentoonstelling in New York.
Bron: VPRO.
De Rijksvoorlichtingsdienst wil met de media afspraken maken over het fotograferen van leden van het Koninklijk Huis tijdens vakanties en op andere privé-momenten. Het plan voor zo'n gedragscode is ingegeven door de geboorte van prinses Amalia. Haar ouders willen dat het prinsesje zo gewoon mogelijk kan opgroeien ondanks de overweldigende mediabelangstelling.
De RVD heeft het onderwerp aangekaart bij het Genootschap van Hoofdredacteuren en de Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis. De RVD wil dat kranten en tijdschriften beloven terughoudend te zijn met het fotograferen van de Oranjes in de privé-sfeer. In ruil daarvoor zal de familie vaker poseren bij bijvoorbeeld belangrijke familiegebeurtenissen.
In andere landen bestaan zulke afspraken tussen media en vorstenhuizen al langer. Zo werden de zonen van prins Charles in Engeland tot hun achttiende verjaardag met rust gelaten in ruil voor regelmatige fotosessies. Ook de RVD heeft intussen ervaring opgedaan. Vorige maand werden fotografen uitgenodigd voor een fotosessie tijdens de skivakantie van Willem-Alexander en Máxima met hun dochtertje in Lech. Veel fotografen waren bereid het paar daarom tijdens de rest van de vakantie met rust te laten.
Door het overlijden van prinses Juliana ging die sessie uiteindelijk niet door. Toch waren de reacties volgens de RVD positief. ,,We hebben in Lech goede ervaringen opgedaan. We willen nu graag kijken of er bij de media voldoende steun is voor verder afspraken over een gedragscode'', aldus RVD-woordvoerder Chris Breedveld.
Bron: AD.
De RVD heeft het onderwerp aangekaart bij het Genootschap van Hoofdredacteuren en de Vereniging Verslaggevers Koninklijk Huis. De RVD wil dat kranten en tijdschriften beloven terughoudend te zijn met het fotograferen van de Oranjes in de privé-sfeer. In ruil daarvoor zal de familie vaker poseren bij bijvoorbeeld belangrijke familiegebeurtenissen.
In andere landen bestaan zulke afspraken tussen media en vorstenhuizen al langer. Zo werden de zonen van prins Charles in Engeland tot hun achttiende verjaardag met rust gelaten in ruil voor regelmatige fotosessies. Ook de RVD heeft intussen ervaring opgedaan. Vorige maand werden fotografen uitgenodigd voor een fotosessie tijdens de skivakantie van Willem-Alexander en Máxima met hun dochtertje in Lech. Veel fotografen waren bereid het paar daarom tijdens de rest van de vakantie met rust te laten.
Door het overlijden van prinses Juliana ging die sessie uiteindelijk niet door. Toch waren de reacties volgens de RVD positief. ,,We hebben in Lech goede ervaringen opgedaan. We willen nu graag kijken of er bij de media voldoende steun is voor verder afspraken over een gedragscode'', aldus RVD-woordvoerder Chris Breedveld.
Bron: AD.
vrijdag, april 16, 2004
Zondag in het Radio 1 journaal (12.00-14.00) steekt Thom Hoffman weer eens zijn bekende reutel af. U kunt uw radio derhalve uitgeschakeld laten tot kort voor twee uur, wanneer Ebru Umar een column uitspreekt.
Fotograaf Bert Verhoeff verhuisde naar Waterland en raakte steeds meer verslingerd aan het weidse landschap. De liefde is nu vastgelegd in een fotoboek: grasland van de eerste tot de laatste bladzijde.
Morgen een impressie in Het Parool/PS van de week.
Vrijdag 23 april wordt het eerste exemplaar van het boek uitgereikt aan zangeres Karin Bloemen – en ook zij woont in Broek en Waterland. Plaats van handeling: het voormalig stadhuis van Edam, dat nu museum is. Van foto’s en tekstdelen is daar een tentoonstelling ingericht die tot oktober 2004 is te bezichtigen. Elke dag – behalve maandag – van 10.00 tot 17.00 uur.
Foto Bert Verhoeff – de dorpsfanfare
Morgen een impressie in Het Parool/PS van de week.
Vrijdag 23 april wordt het eerste exemplaar van het boek uitgereikt aan zangeres Karin Bloemen – en ook zij woont in Broek en Waterland. Plaats van handeling: het voormalig stadhuis van Edam, dat nu museum is. Van foto’s en tekstdelen is daar een tentoonstelling ingericht die tot oktober 2004 is te bezichtigen. Elke dag – behalve maandag – van 10.00 tot 17.00 uur.

Foto Bert Verhoeff – de dorpsfanfare
donderdag, april 15, 2004
Three Japanese hostages being held in Iraq have been freed unharmed, the Japanese Foreign Ministry confirmed today. But any relief over their release was cut short as it emerged that two more Japanese citizens have been kidnapped.
The three freed hostages, Noriaki Imai, 18, Nahoko Takato, 34, both aid workers, and Soichiro Koriyama, 32, a photojournalist, are in good health after being turning over to Muslim clerics in Baghdad earlier today. They were shown sitting on sofas in a Baghdad office on the Arab satellite channel, al-Jazeera. One of the hostages, who was in tears, was being comforted by a cleric and others.
Bron: The Times.
The three freed hostages, Noriaki Imai, 18, Nahoko Takato, 34, both aid workers, and Soichiro Koriyama, 32, a photojournalist, are in good health after being turning over to Muslim clerics in Baghdad earlier today. They were shown sitting on sofas in a Baghdad office on the Arab satellite channel, al-Jazeera. One of the hostages, who was in tears, was being comforted by a cleric and others.
Bron: The Times.
ANP en Multimediabedrijf iMedia lanceren een nieuwe website waarop consumenten foto’s van het ANP kunnen nabestellen. Op de website kunnen de foto’s worden uitgezocht, besteld en betaald. Binnen 2 dagen na verwerking van de bestelling heeft de klant de foto in huis.
De foto’s kunnen op 2 formaten worden geleverd:
-13 x 18 cm (€ 15,= per stuk)
-20 x 25 cm (€ 25,= per stuk)
De site is voor particulieren die een ANP-foto in de krant, een tijdschrift of op tv hebben gezien en deze graag willen nabestellen. De foto’s mogen niet worden gepubliceerd of voor andere commerciële doeleinden worden gebruikt.
Bron: ANP.
De foto’s kunnen op 2 formaten worden geleverd:
-13 x 18 cm (€ 15,= per stuk)
-20 x 25 cm (€ 25,= per stuk)
De site is voor particulieren die een ANP-foto in de krant, een tijdschrift of op tv hebben gezien en deze graag willen nabestellen. De foto’s mogen niet worden gepubliceerd of voor andere commerciële doeleinden worden gebruikt.
Bron: ANP.
Het Engelstalige in Brussel verschijnende maandblad The Sprout dat in het aprilnummer autopsiefoto's van slachtoffers van Dutroux heeft gepubliceerd, wordt donderdagmorgen op last van de rechter in België uit de handel genomen. Op de voorpagina staat een foto van een spin die over een van de opgegraven lichamen wandelt en binnenin staan foto's van de overschotten van Julie en Mélissa op de onderzoekstafel. Het is de eerste keer dat dergelijke foto's over deze zaak worden geplaatst in een blad.
De ouders van de meisjes hadden direct na publicatie een kort geding aangespannen tegen het blad. Zij eisten dat de editie uit de handel zou worden genomen. Volgens de ouders hadden de foto's geen nieuwswaarde en waren ze enkel afgedrukt uit winstbejag. De rechtbank stemde hiermee in. Zij beval de verwijdering van het maandblad uit alle winkels op straffe van een dwangsom van duizend euro per verkocht nummer. Het blad wordt volgens The Sprout verkocht in een honderdtal winkels in de wereld, waarvan een tiental in Brussel.
Dutroux' advocaat Boudewyn noemde de publicatie woensdag bij het proces in Aarlen 'schandalig'. The Sprout zegt echter dat de foto's aantonen dat de meisjes mishandeld zijn. Dat zou volgens het blad aantonen dat Dutroux' versie van de feiten, volgens welke hij een klein radertje was in een groot pedofilienetwerk, juist is.
Bron: ANP.
De ouders van de meisjes hadden direct na publicatie een kort geding aangespannen tegen het blad. Zij eisten dat de editie uit de handel zou worden genomen. Volgens de ouders hadden de foto's geen nieuwswaarde en waren ze enkel afgedrukt uit winstbejag. De rechtbank stemde hiermee in. Zij beval de verwijdering van het maandblad uit alle winkels op straffe van een dwangsom van duizend euro per verkocht nummer. Het blad wordt volgens The Sprout verkocht in een honderdtal winkels in de wereld, waarvan een tiental in Brussel.
Dutroux' advocaat Boudewyn noemde de publicatie woensdag bij het proces in Aarlen 'schandalig'. The Sprout zegt echter dat de foto's aantonen dat de meisjes mishandeld zijn. Dat zou volgens het blad aantonen dat Dutroux' versie van de feiten, volgens welke hij een klein radertje was in een groot pedofilienetwerk, juist is.
Bron: ANP.
woensdag, april 14, 2004
De Algemene Vereniging van Belgische Beroepsjournalisten (AVBB) is verontwaardigd over de publicatie van foto's van de lijkjes van Julie en Mélissa in het Britse maandblad The Sprout. De journalistenvereniging stelt het gebruik van dergelijke journalistieke methodes, "die eigen zijn aan Britse tabloids", aan de kaak. "Deze manier van werken onteert alle beroepsjournalisten", stelt de AVBB in een Franstalige mededeling.
"De vrijheid om zich te informeren en zich de toegang tot diverse informatiebronnen te verlenen, zijn rechten die door de journalisten worden opgeëist. Maar deze rechten gaan ook gepaard met plichten, zoals het respecteren van de principes die de code voor journalisten voorschrijft", benadrukt de AVBB. De vereniging roept alle beroepsjournalisten die het proces-Dutroux verslaan op hun opdracht te vervullen "met het grootste respect voor de deontologische normen zoals eerbied voor het privé-leven en de menselijke waardigheid".
In zijn editie van april publiceerde The Sprout foto's van de lichamen van Julie en Mélissa, zoals zij werden teruggevonden in de tuin van Marc Dutroux in Sars-la-Buissière. Het is de eerste keer sinds het uitbarsten van de zaak Dutroux in de zomer van 1996 dat dergelijke foto's uit het dossier zijn gepubliceerd.
Bron: HBVL.
"De vrijheid om zich te informeren en zich de toegang tot diverse informatiebronnen te verlenen, zijn rechten die door de journalisten worden opgeëist. Maar deze rechten gaan ook gepaard met plichten, zoals het respecteren van de principes die de code voor journalisten voorschrijft", benadrukt de AVBB. De vereniging roept alle beroepsjournalisten die het proces-Dutroux verslaan op hun opdracht te vervullen "met het grootste respect voor de deontologische normen zoals eerbied voor het privé-leven en de menselijke waardigheid".
In zijn editie van april publiceerde The Sprout foto's van de lichamen van Julie en Mélissa, zoals zij werden teruggevonden in de tuin van Marc Dutroux in Sars-la-Buissière. Het is de eerste keer sinds het uitbarsten van de zaak Dutroux in de zomer van 1996 dat dergelijke foto's uit het dossier zijn gepubliceerd.
Bron: HBVL.
dinsdag, april 13, 2004
Nikon announced monday that it is an official sponsor of the New York Mets. The partnership aims to support the Major League Baseball team with a variety of events throughout the year. While Nikon has long been involved with major league sports as the equipment of choice for professional sports photographers, this sponsorship marks the company's first foray into a major sponsorship of a professional team.
Bron: PRNewswire.
Bron: PRNewswire.
Op uitnodiging van de Afrika-Vereniging van de Universiteit Gent (AVRUG) komt voormalig Pulitzerprijs-winnaar Greg Marinovich (41) in april naar Gent. In de centrale bibliotheek van de universiteit zullen foto's te zien zijn van deze Zuid-Afrikaanse fotograaf. Marinovich raakte wereldberoemd toen hij als persfotograaf in de periode 1990-1994 de onlusten in Zuid-Afrika vastlegde. Toen raakten in de overgangsfase van apartheid naar democratie aanhangers van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) van Nelson Mandela slaags met aanhangers van de Zulu-beweging Inkhata Freedom Party (IFP).
Bron: HBVL.
Bron: HBVL.
De tegenwoordige natuurfotografie heeft veel van haar charme verloren. Veel natuurfotografen hebben dollartekentjes in hun ogen. Er is weinig liefde meer voor het vak. In Nederland is bijna de hele markt in handen van één bureau. Zij bedienen klanten als de Postcodeloterij, natuurmonumenten, de vogelbescherming, noem maar op. Al mijn klanten zijn daar ook heen gegaan. De bedrijfsmatige manier waarop zij werken, daar kan ik niet tegenop.
Met de komst van de digitale camera‘s is ook het ambachtelijke van de fotografie verdwenen. Ik heb nachten doorgebracht in de donkere kamer, maar tegenwoordig druk je op ‘‘print‘‘ en daar is je foto. Op de computer kun je alles aan zo‘n foto veranderen; de uitsnede, de belichting, zelfs de compositie. Het gaat er niet meer om of je een goede fotograaf bent, maar of je goed met computers kunt omgaan.
Natuurfotograaf Jan den Besten in De Stentor.
Met de komst van de digitale camera‘s is ook het ambachtelijke van de fotografie verdwenen. Ik heb nachten doorgebracht in de donkere kamer, maar tegenwoordig druk je op ‘‘print‘‘ en daar is je foto. Op de computer kun je alles aan zo‘n foto veranderen; de uitsnede, de belichting, zelfs de compositie. Het gaat er niet meer om of je een goede fotograaf bent, maar of je goed met computers kunt omgaan.
Natuurfotograaf Jan den Besten in De Stentor.